Er Bornholm klar til en fremtid med flere elbiler?

Projekt
ACES

Det spørgsmål har DTU, Nissan, NUUVE og Bornholms Energi og Forsyning arbejdet med i projektet ACES, der sluttede i 2020.

En million elbiler i Danmark vil kræve omtrent 27.000 offentlige ladestandere (22-150 kW) svarende til en investering på 3,4 mia. kroner.

 Det er en ud af en række konklusioner fra projektet ACES, der over tre år har set på, hvad en fremtid med flere elbiler vil betyde for samfundet.

Mattia Marinelli, lektor ved DTU Elektro var projektleder for ACES, hvis nøgleresultater ifølge ham kan opsummeres i tre kategorier:

  1. Kørselsadfærd, sammenfaldsfaktor for distributionsnet og offentlige ladestandere
  2. Rentabilitet inden for systemtjenester og batteriforringelse
  3. Opladningsanalyse og systemstabilitetsvurdering

”ACES – Across Continents Electric Vehicle Services modtog i 2017 5,55 mio. kroner fra EUDP til afdækningen af tekniske og økonomiske gevinster og udfordringer ved et stort antal elbiler på Bornholm. Det har været interessant at være med i projektet, og mit indtryk er, at det generelt har været win-win for alle parter. Undervejs har der været et vist niveau af diplomati mellem Nissan og NUVVE, da sidstnævnte har fået en investering fra Toyota, men det er kun helt normalt, at der er forhold omkring rettigheder og viden, når konkurrenter samarbejder,” siger Mattia Marinelli.

+10.000 elbiler

Med i projektet var også Bornholms Energi og Forsyning, der havde til opgave at stå for simuleringer af en fremtid, hvor +10.000 elbiler vil skulle oplades via el-nettet på Bornholm.

”Bornholm vil gerne være et living lab og en regulatorisk testzone for transformationen af samfundet. Derfor har vi over tid engageret os i en række udviklingsprojekter, fx ACES, for at blive klar til en grønnere fremtid,” siger Hans Henrik Ipsen, projektleder ved Bornholms Energi og Forsyning.

”Projektet har vist, at vi faktisk godt kan håndtere en situation, der kræver mere grøn el til vores biler. Jeg frygter ikke, at elnettet på Bornholm skal forstærkes markant for at efterkomme et øget behov. Vi er klar, blandt andet fordi at vi på Bornholm i de sidste 15 år har kabellagt øen ganske fornuftigt. Desuden er vi koblet på vind, sol og et søkabel til Sverige, der gør os i stand til at forsyne øen med vedvarende energi. Det har været positivt at se, at det faktisk godt kan lade sig gøre at øge mængden af elbiler betragteligt frem mod 2030,” siger Hans Henrik Ipsen.

Elbiler understøtter elnettet

En del af ACES har handlet om fysiske test og installation af såkaldte Vehicle-To-Grid-ladestandere – ladestik – i et mindre antal huse til privatbiler. Desuden blev tyve elbiler fra Nissan samt ladere fra NUVVE benyttet for at afdække elbilernes evne til effektivt at understøtte elnettet. Helt konkret har parterne desuden undersøgt, hvordan man kan udnytte batterierne i elbiler bedre, så de ikke bare lader op fra el-nettet, men også kan levere energi tilbage.

”Vi er også blevet klogere på frekvensmarkedet, hvor man køber og lader sin elbil efter udbuddet af strøm. Projektet viste, at det at byde på frekvensmarkedet kan være meget rentabelt for elbilejeren med en mulig årlig fortjeneste på flere tusinde kroner, men behovet for ladestik, omkostninger ved tab og behovet for at opfylde budkravene kan dog reducere fortjenesten,” siger Hans Henrik Ipsen.

Det aspekt, at Bornholm er et komplet samfund med uddannelser, industri, hospital, lufthavn, forbrugere og meget andet har også gjort en positiv forskel for projektet.

”Bornholm har i de sidste mange år satset på udviklingsprojekter inden for klima, energi og forsyning – og for os som forskere er det en unik mulighed at operere i tæt samspil med den praktiske hverdag på øen. Viden fra ACES og tidligere projekter bruger vi nu i aktuelle projekter på Bornholm, fx i projektet ACDC, der også har modtaget støtte fra EUDP,” fortæller Mattia Marinelli, der i ACDC-projektet er med til at udvikle to teknologier; en autonom ladestander og en virtuel aggregator.

”ACES har vist os, at 1 million elbiler i Danmark vil kræve omtrent 27.000 offentlige ladestandere (22-150 kW) svarende til en investering på 3,4 mia. kroner. Omstillingen til flere elbiler kræver med andre ord forskning, investeringer og vilje fra markedet. Vi gør vores for at understøtte udviklingen, fx med endnu flere projekter på Bornholm,” siger Mattia Marinelli.

Emne