Integreret fremdriftssystem til elbiler (HI-EPS)

Projektet har til mål at løse to væsentlige barrierer for elbilers konkurrencedygtighed: En kort rækkevidde og lang opladningstid. Projektdeltagernes løsning er at udvikle et integreret fremdriftssystem (HI-EPS) bestående af et effektivt methanol brændselscellesystem og et lithium-ion batterisystem med et dertil hørende batteristyringssystem (BMS). Teknologierne muliggør en rækkevidde på minimum 600 km. pr. opladning og optakningstid svarende til benzindrevne køretøjer.

Projektbeskrivelse

Projektets vision er at løse to centrale problemer ved batteridrevne elektriske biler: kort rækkevidde og lang opladningstid.

Dette opnås gennem udvikling af et højintegreret fremdriftssystem (HI-EPS) bestående af et effektivt metanol brændselscellesystem og et lithium-ion batterisystem med dertil hørende batterimanagement system (BMS). Dette vil muliggøre en rækkevidde på 600 km pr. opladning og optankningstider svarende til benzindrevne biler.

Ved at anvende metanol undgås de hindringer for markedsintroduktion som findes ved brint i forhold til energitæthed og distribution. Ved at udvikle et system af enheder, som kan skaleres op og ned i antal, opnås muligheden for at producere et stort antal enheder, der kan anvendes som byggesten til HI-EPS til stort set alle transportanvendelser.

HI-EPS enheden opbygges med et design, som tilsikrer nem integration med fokus på at opnå stor omsæting for alle systemkomponenter (Economics of Scale). Målet er, at demonstrere mere end 1000 HI-EPS enheder inden udgangen af 2012. I 2015 forventes et salg på mere end 10.000 enheder årligt.

De opstillede salgsmål bygger på markedsanalyser for elbiler og en forventning om mindst 0,5% af disse vil have et HI-EPS system. Teknologisk er ansøgerne førende inden for den danske udvikling af HTPEM metanol systemer samt kombinationen med lithium-ion batterier til transportanvendelser. Vi vil med dette projekt fortsætte aktiviteterne med fokus på:

  1. Udvikling af 2. generations HTPEM metanol reformersystem med forbedret ekffektivitet og effekttæthed for at opnå de strategiske mål for 2012.
  2. Demonstrere enheden med henblik på efterfølgende salg af HI-EPS enheder
Resultater

Projektet har demonstreret et fremdrivningssystem bestående af et lithium-ion-batteri, et batteri management system (BMS), og en brændselscelle baseret Range Extender (FC-RE) anvendelse af methanol som brændstof. Tester af systemet kontrolleret, at en kørsel på 600 km kan opnås. I forsøgene strømforbruget profil af en Mitsubishi iMEV blev brugt som prøvesag overvejer et drev mønster repræsenteret ved New European Drive Cycle.

De konkrete udviklingsaktiviteter i projektet resulteret i et nyt BMS udviklet og markedsført af Lithium-Balance. Systemet anvender en roman netværk modulkoncept og omfatter en række nye funktioner er udviklet i HI-EPS-projektet. Serenergy udviklet en komplet metanol brændselscelle system med en udgangseffekt på mindst 5 kW. Systemet består af en reformer og en ny væskekølet brændselscellestak, der blev udviklet dels i projektet.

Key figures

Periode:
2010 - 2014
Bevillingsår:
2009
Egen finansiering:
3,43 mio.
Støttebeløb:
4,60 mio.
Støtteprocent:
55 %
Projektbudget:
8,37 mio.

Kategori

Oprindelig title
Higly Integrated Electric Propulsion System (HI-EPS)
Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Andet
Journalnummer
64009-0218

Dokumenter

Deltagere

Aalborg Universitet (Fredrik Bajers Vej) (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Aalborg Universitet (Fredrik Bajers Vej) 1.50 mio. 0.33 mio.
SERENERGY A/S 1.50 mio. 1.50 mio.
Lithium Balance A/S 1.50 mio. 1.50 mio.
CEMTEC FONDEN 0.10 mio. 0.10 mio.

Kontakt

Kontakperson
Knudsen Kær, Søren
Adresse

Aalborg Universitet. Institut for Energiteknik
Pontoppidanstræde 101
DK-9220 Aalborg Øst
www.iet.aau.dk
Knudsen Kær, Søren , 99409240, skk@iet.aau.dk
Øvr. Partnere: SerEnergy A/S; Lithium Balance A/S; Cemtec