Joint implementation i Østersøregionen. Økonomi og energipolitik

Projektet analyserer Joint Implementation (JI) ud fra forskellige vinkler med henblik på at få afdækket, i hvilket omfang og på hvilken måde JI kan anvendes til fremme af omkostningseffektiv CO2-reduktion i Østersøregionen. Projektet er afgrænset til at omhandle Danmark som potentielt JI-investorland og Baltikum og Polen som potentielle JI-værtslande.

Projektbeskrivelse
Teoretiske studier af Joint Implementation (JI) har vist, at der er åbenbare omkostningsfordele ved at tage JI i brug. Nærværende EFP-projekt vil bidrage med at bringe en eventuel JI-politik nærmere virkeligheden ved at fokusere på praktiske implikationer, der opstår ved at lade udvalgte danske aktører opnå CO_2-godskrivning for igangsættelse af JI-projekter i Østersøregionen. Projektaktiviteterne vil koncentreres omkring udarbejdelsen af en JI-efterspørgselskurve såvel blandt danske aktøre i energisektoren som blandt energitunge industrivirksomheder og omkring udarbejdelsen af JI-udbudskurver indeholdende relevante CO_2-besparende projekter i fire lande i Østersøregionen. På basis af JI-efterspørgsels- og udbudskurverne vil nogle relevante spørgsmål blive analyseret: 1) Formen på IJ-kurverne er afhængig af de kriterier, der defineres for JI. 2) Relevansen af en JI-politik i lyset af den eksisterende energipolitik og internationaliseringstendenserne på energimarkederne. 3) Minimering af transaktionsomkostninger ved anvendelse af forskellige institutionelle design for JI. Anbefalinger fra projektets analyser rettes mod danske energimyndigheder og vil have interesse for potentielle danske og udenlandske JI-aktører
Resultater

Projektet er baseret på desk research, og der fokuseres på energisektoren i de fem lande. Dataindamling og prognoser er foretaget for perioden 1995 til 2012. Projektets to hovedtemaer er baseret på følgende grundlæggende spørgsmål: 1. Hvilke kriterier for JI skal formuleres og hvilke organisatoriske designs kan man forestille sig i forbindelse med sikring af JI projekters praktiske gennemførlighed og den miljømæssige sikkerhed (additionalitet)? 2. Hvordan kan der formuleres et udbud for JI og hvor stort et JI-udbud kan der estimeres, hvis en række energiprojekter vurderes som potentielle JI-projekter? Det første sprøgsmål er besvaret ved at fremstille og diskutere de grundlæggende kriterier i Kyoto-Protokollen og herefter uddybe diskussionserne med afsæt i den eksiterende JI-litteratur. Additionalitetskriteriet diskuteres i særlig grad og en praktisk orienteret tilgang til projektets additionalitetsvurdering gennemgås. Også transaktionsomkostninger og mulige organisatoriske designs af JI er analyseret og diskuteret. Helt kortfattet kan det konkluderes, at det er muligt at opstille nogle enkle og gennemsigtige regler for vurdering af JI-projekter. I de fleste tilfælde behøver JI ikke at afstedkomme en uforholdsmæssig stor byrde på JI-investorer. JI-specifikke transaktionsomkostninger er begrænsede, når det drejer sig om mellemstore og store projekter. Ved mindre projekter vil transaktionsomkostningerne ved JI typisk være større. JI-transaktionsomkostninger kan minimeres via det organisatoriske design af JI-systemet. Der er forskellige muligheder for at organisere JI, og da der er forskellige motiver og præferencer blandt forskellige JI-aktører og -myndigheder er det mest tænkeligt, at både bilaterale og claeringhouse-modeller vil fremkomme i fremtiden. Det andet spørgsmål besvares med afsæt i de fire værtslandes makroøkonomiske og energipolitiske udvikling. Der sættes fokus på CO2-udslippet fra energisektorerne, som estimeres ud fra scenarier om abmitiøse CO2-reduktonspolitikker i værtslandene. Det undersøges og konstaters derpå, at trods høje CO2-reduktioner som følge af baseline-scenarierne for energisektorudviklingen, er der stadig energiprojekter, de kan være potentielle JI-projekter. Problemet med disse projekter er, at de som typiske energisektorprojekter er kapitalintensive. A priori blev det antaget, at de potentielle JI-investor fra Danmark står over for en afvejning af de indenlandske omkostninger ved CO2-reduktion i Danmark eller ved CO2 reduktion via JI. Ved projektanalyser påvises det dog, at CO2-reduktionen i JI-projekter reelt kun udgør en lille del af den samlede projektøkonomi. Følsomhedsanalyser understreger endvidere, at traditionelle parametre (energipriser, tariffer og investeringer) har stor inflydelse på risiko og indtjening, mens CO2-relaterede parametre (baseline og CO2-skyggepris) ikke har nogen synderlig indflydelse på et projekts økonomi. Derfor kan det konkluderes, at JI-projekter ikke vil motiveres primært af muligheden for at opnå CO2-kreditter, men derimod vil være baseret på investorernes almindelige forretningsmæssige interesser og kun sekundært på CO2-besparelsen

Key figures

Periode:
1998 - 2000
Bevillingsår:
1998
Egen finansiering:
0,61 mio.
Støttebeløb:
1,42 mio.
Støtteprocent:
70 %
Projektbudget:
2,03 mio.

Kategori

Oprindelig title
Joint implementation i Østersøregionen. Økonomiske og energipolitiske perspektiver
Program
EFP
Fælles overordnet teknologiområde
Andet
Projekttype
Analyse
Journalnummer
1753/98-0004

Deltagere

GRONTMIJ A/S (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
No entries available.

Kontakt

Kontakperson
Brandt Sørensen, Jens
Adresse
Carl Bro as. Energi og Miljø
Granskoven 8
DK-2600 Glostrup, Denmark
Brandt Sørensen, Jens (divisionschef), 43486060, bkceom@carlbro.dk
Øvr. Partnere: Elsamprojekt A/S