Afprøvning af gaffeltruck med brændselscelle (HyLift)
H2 Logic har udviklet et hybrid transportsystem med batterier og brændselsceller til gaffeltrucks. Systemet er baseret på en ny højtemperatur polymer membran brændselscelleteknologi. En lang opstartstid førte endvidere til, at teknologien ikke er anvendelig i øjeblikket. H2 Logic arbejder derfor videre med lavtemperatur frem for højtemperatur.
Formålet med projektet har været at udvikle et 1. generation hybridfremdriftssystem, baseret på ny HT-PEM brændselscelleteknologi kombineret med avancerede Li-Ion batterier, samt foretage benchmark og afprøvning af teknologien hos en slutbruger. Benchmarken skulle kaste lys over, om kombinationen af HT-PEM brændselsceller og Li-Ion batterier var en disruptiv teknologi, sammenlignet med de kendte LT-PEM systemer med bly-batterier.
Der er i HyLIFT-0 projektet blevet udviklet og bygget et HT-PEM/Li-Ion hybridsystem til en gaffeltruck. Systemet er blevet benchmark'et og testet mod et LT-PEM system hos H2 Logic, i en testbænk ved Teknologisk Institut samt ved en slutbruger, Grene A/S. Følgende virkningsgrader er blevet målt for de to brændselscelle systemer: Virkningsgrad brændselscelle (eta FC): 25% (HT-PEM system) og 43% (LT-PEM system); virkningsgrad brændselscellesystem (eta Modul): 20% (HT-PEM system) og 38% (LT-PEM system).
Det er projektets konklusion at HT-PEM/Li-Ion hybridbrændselscellesystemet, på nuværende udviklingsstadie, ikke er en disruptiv teknologi ifht. kendte LT-PEM systemer. Der er en lang række fordele ved HT-PEM men også en række ulemper, der gør at teknologien p.t. ikke er anvendelig i gaffeltrucks - her er det især den lange opstartstid på op til 45 minutter, der ikke kan accepteres af en truckbruger; brugeren ønsker øjeblikkeligt at kunne belaste køretøjet maksimalt og det kan batteriet ikke håndtere i den tid det tager indtil HT-PEM brændselscellen er driftsvarm.
HT-PEM/Li-Ion systemet er relativt simpelt at opbygge og der kan spares en række komponenter ifht. LT-PEM, men den økonomiske fordel ved dette opvejes ved at selve brændselscellen er uforholdsmæssig dyr i indkøb og har en relativ lav virkningsgrad. Pris og virkningsgrad forventes dog at forbedre sig over tid, når HT-PEM teknologien færdigudvikles og volumen øges. Ligeledes kan der være muligheder i at anvende HT-PEM teknologien på reformerede brændstoffer da optimal varmeintegration af reformer og stack kan bidrage til at øge virkningsgraden. Projektets afslutning er blevet udskudt tre måneder grundet uforudsete udfordringer med BMS systemet hos en af projektpartnerne.
Key figures
Kategori
Dokumenter
Deltagere
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
ATLET DANMARK A/S | 0.05 mio. | |
GRUNDFOS HOLDING A/S | 0.03 mio. | 0.03 mio. |
NEL Hydrogen | 0.68 mio. | 0.68 mio. |
Lithium Balance A/S | 0.58 mio. | 0.58 mio. |
Teknologisk Institut | 0.32 mio. | 0.32 mio. |