Model for godstransportens udvikling samt transportsektoren i ADAM

I projektets indledende fase er blevet fremstillet to datasæt (af Danmarks Statistik): et indeholdende oplysninger om transportomfang af forskellige varegrupper dels i mængder, dels som trafikarbejde og ture. Det andet datasæt indeholder information om produktion i fysiske mængder og i produktionsværdier (1980-kroner) opdelt på hhv. brancher og varegrupper.

Projektbeskrivelse
mangler
Resultater

Der er blevet lavet detaljerede analyser af disse datasæt for at finde forklaringer på de observerede trends i de to nævnte datasæt. Sideløbende hermed er der udviklet en konceptuel model for, hvorledes to to datasæt kan anvendes og sammenkobles mhp. at estimere egentlige sammenhænge i en endelig prognosemodel. Det primære bidrag fra projektet er denne konceptuelle model, der beskriver koblingen mellem økonomisk aktivitet og fysisk transport på et langt højere detaljeringsniveau end det er set hidtil. Den indsigt, der opnås ved disse detaljer er enestående og særdeles anvendelige ikke blot til at give forståelse for sammenhængene, men også i hvilke elementer, der er specielt determinerende for godtransportens udvikling. I den afsluttende (største) del af projektet er der arbejdet på at indføje dynamik i modellen gennem estimater af de relevante sammenhænge, der er opstillet i den konceptuelle model. Den oprindelige hypotese: at udviklingen kan forklares af forskellige pris- og omkostningsvarible - har vi ikke kunnet bekræfte. Derimod er der i de fleste tilfælde konstateret såkaldte teknologiske trends. Disse trends dækker over bagvedliggende strukturelle forhold som det ikke har været muligt at finde direkte beskrivelser af. Samlet set er modellens enkeltelementer fastlagt med rimelig stor nøjagtighed. Dog er ikke alle dele bestemt med lige stor (statistisk) nøjagtighed. En del af forklaringen herpå har været for stort et aggregeringsniveau, der ikke har tilladt tilpas stor homogenitet i de relevante variable. Den udviklede model er som afslutning på projektet afprøvet på en fremskrivning foretaget af Finansministeriet i foråret 2000. Konklusionen på denne fremskrivning er, at modellen tenderer til at overvurdere udviklingen. Dette understøttes af en backcasting, hvor modellen har været anvendt til at beskrive den udvikling som modellen er blevet baseret på. En del af denne overvurdering skyldes et til tider for dårligt datagrundlag, idet tidsserierne er relativt korte. Der er i de fleste tilfælde godtgjort at de fundne trends er rimelige, men dette er ikke altid ensbetydende med, at trendene er korrekte. Generelt må det konkluderes at disse generelt er for store

Key figures

Periode:
1997 - 1999
Bevillingsår:
1997
Egen finansiering:
1,51 mio.
Støttebeløb:
1,00 mio.
Støtteprocent:
40 %
Projektbudget:
2,51 mio.

Kategori

Oprindelig title
En model for godstransportens udvikling samt transportsektoren i ADAM
Program
EFP
Fælles overordnet teknologiområde
Andet
Projekttype
Analyse
Journalnummer
1753/97-0014

Deltagere

Danmarks Miljøundersøgelser (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Danmarks Statistik.
Transportrådet

Kontakt

Kontakperson
Møller Andersen, Frits
Adresse
Danmarks Miljøundersøgelser. Afdelingen for Systemanalyse
Postboks 358
DK-4000 Roskilde, Denmark
Møller Andersen, Frits (seniorforsker); Projektleder: Kveiborg, Ole , 46301200, FMA@DMU.DK
Øvr. Partnere: Danmarks Statistik; Transportrådet