Nye dieselbrændstoffer

Formålet med projektet er, ved gennemgang af stat-of-the-art og udvikling og demonstration, at undersøge mulighederne for at anvende alkoholer som brændstoffer i dieselmotorer gennem et internationalt samarbejdsprojekt under IEA Advanced Motor Fuels Implementing Agreement.

Projektbeskrivelse
Det er den generelle opfattelse at flydende biobrændstoffer som alkoholer skal anvendes hvor der ikke er andre realistiske alternativer, når der bliver knaphed på fossile brændstoffer. På transportområdet gælder dette for fly, skibe og lastbiler. I denne sammenhæng forudser mange internationale organisationer, som IEA Advanced Motor Fuels Implementing Agreement (IEAAMF), at der vil blive mangel på dieselbrændstoffer i nærmere fremtid. Alkoholer er glimrende brændstoffer til tændrørsmotorer på grund af de høje oktantal. Til gengæld er de ikke velegnede til dieselmotorer, med mindre der anvendes tændingsforbedrende tilsætningsstoffer eller der anvendes det såkaldte "dual fuel" koncept, hvor en lille smule dieselbrændstof indsprøjtes for at antænde blandingen. På denne baggrund har IEAAMF besluttet at etablere et projekt med henblik på, at undersøge mulighederne for at anvende alkoholer i dieselmotorer. Ideen bag dette projekt er, at karakterisere og vurdere mulighederne for fremtidig anvendelse af alkoholer i kompressionstændingsmotorer (dieselmotorer). Dette vil ske ved at evaluere eksisterende viden (literatur og know-how hos relevante personer/virksomheder/forskningsinstitutioner), samt ved at udføre forsøg på en state-of-the-art dieselmotor ved anvendelse af alternative tilsætningsstoffer og forskellige blandinger af alkohol/diesel blandinger. Dette involverer studier af ethanol brændstof specifikationer og biomasse baserede additiver, som er kompatible med dagens dieselmotorer til ethanoldrift. En anden væsentlig idé bag projektet er at studere "flex fuel" ethanol/diesel motorer, som kan anvende både ethanol og diesel brændstof, uden pilot indsprøjtning. Dette indebærer muligheder for udvikling af både ethanol brændstoffer og dieselmotor koncepter. Projektet startes op i en separat del, WP1, hvor den eksisterende viden om anvendelse af ethanol i dieselmotorer kortlægges. I WP2, undersøges eksperimentelt mulighederne for anvendels af ethanol i Scania's seneste dieselmotor teknologi. Forsøgene udføres hos VTT i Finland. Dette involverer adskillige additiv og ethanol/diesel brændstof kombinationer og studier af forskellighed.
Resultater

De involverede partnere i projektet var Scania AB , VTT Teknisk Forskningscenter, Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og Teknologisk Institut (DTI).  Projektet havde forskellige indsatsområder:

I del A blev der udført afprøvninger ved VTT, som involverede en Scania heavy duty høj kompressionstænding motor designet til anvendelse af alkohol som fuel. Formålet var at studere opførselen af ren ethanol, ren methanol og af ethanol og methanol sammen ved anvendelse af et kommercielt tændingsadditiv og to nye alternative additiver.

I del B er de samme brændstoffer blevet testet i en eksperimentel motor ved DTU. Hovedformålet var at undersøge forbrændingsadfærden baseret på de målte varmefrigivelse- mønstre.

I del C blev indflydelsen af ​​alkoholtilsætning til diesel undersøgt ved DTI. Forskellige blandinger af diesel og alkoholer (methanol, ethanol og butanol) blev testet i en Scania-dieselmotor i denne sammenhæng.

I forbindelse med præsentationen af ​​resultaterne, blev der i København afholdt en workshop med det formål med at drøfte de fremtidige muligheder for alkoholanvendelse ved kompressionstændings-motorer. Resultaterne fra denne workshop er beskrevet i del D i slutrapporten.

Key figures

Periode:
2013 - 2015
Bevillingsår:
2012
Egen finansiering:
0,18 mio.
Støttebeløb:
0,50 mio.
Støtteprocent:
74 %
Projektbudget:
0,68 mio.

Kategori

Oprindelig title
Nye dieselbrændstoffer
Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Andet
Projekttype
IEA
Journalnummer
64012-0236

Dokumenter

Deltagere

Danmarks Tekniske Universitet (DTU) (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) 0.50 mio. 0.18 mio.