Prototype på nyt rejefartøj med halvering af energiforbrug

Projektets formål er at arbejde med alle aspekter af energiforbruget på fartøjet med henblik på at skabe et nyt koncept for en rejetrawler i vadehavet. Dette koncept vil være målrettet mod det meget store fartøjs segment der findes af denne type. Brændstof er den største enkeltfaktor i omkostningerne af disse fartøjer.

Projektbeskrivelse

Projektet drejer sig om at udvikle en ny prototype på de fiskerfartøjer som fisker rejer i Vadehavet.

Protypen skal demonstrere at det er muligt at reducere energiforbruget til det halve i forhold til et state of the art fartøj i dag og mere hvis det er et ældre fartøj som de fleste er.

Reduktionen af brændstofforbruget vil blive opnået ved en kombination af følgende elementer:

  • To store skruer i stedet for en lille. Denne teknik kendes fra en række andre fartøjer; men ikke rejefartøjer.
  • En Diesel elektrisk hybrid maskine i stedet for ren diesel. Dette er en ny udvikling som anvendes på visse fartøjsgrupper. Dette vil også kunne anvendes på rejfartøjer; men kun en nøjere beregning kan vise om det kan betale sig.
  • Et aerodynamisk skrog som tager hensyn til anvendelsestimer fordelt på steaming til fangstpladsen og fiskeri. Dette er en konsekvens af at der nu skal anvendes to store skruer i stedet for en lille. Udfordringen er at skibet skal have en ringe dybdegang fordi fiskeriet foregår på lavt vand.
  • Nyt fiskerigrej som er fremstillet af dyneema i stedet for polyethylen. Den nuværende bom , der vejer 1,4 ton forsøges erstattet med en ny vinge som er hydrodynamisk udformet. Kontinuerlig tømning af trawl indføres for at forbedre effektiviteten i fiskeriet. Dyneema anvendes i en række andre fiskeriet; men ikke i rejefiskeriet. Der findes forskellige vingetyper som vil blive afprøvet til dette formål. Kontinuerlig tømning af trawl anvendes i fiskeri efter krill; men ikke rejefiskeri. Det vil give oversigt over hvor fangsterne tages straks således det kan bruges i det videre fiskride

Det forventede resultat af projektet er en reduktion af energiforbruget til det halve og dermed en fordobling af profitniveauet i dette fiskeri.

Disse resultater vil blive anvendt i en målrettet kampagne rettet mod de 450 rejefartøjer som findes langs Nordsøkysten fra Holland til Danmark.

Key figures

Periode:
2018 - 2020
Bevillingsår:
2017
Egen finansiering:
7,95 mio.
Støttebeløb:
8,96 mio.
Støtteprocent:
53 %
Projektbudget:
16,92 mio.

Kategori

Oprindelig title
Prototype på nyt rejefartøj med halvering af energiforbrug
Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Energieffektivitet
Journalnummer
64017-05152

Deltagere

Vestværftet (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Vestværftet 7.01 mio. 7.01 mio.
HK Esbjerg ApS 0.46 mio. 0.31 mio.
Sydvestjysk Fiskeriforening 0.08 mio. 0.05 mio.
Aalborg Universitet (Fredrik Bajers Vej) 0.65 mio. 0.07 mio.
Aquamind A/S 0.76 mio. 0.51 mio.