International skibstransport udleder store mængder drivhusgasser. Hvis man anså skibsfart som et land, ville det ligge på en cirka en sjetteplads i forhold til energirelaterede CO2-emissioner. Den
eWorkVehiclePower-projektet udvikler og demonstrerer et modulopbygget og skalerbart koncept til fleksibel, prismæssig konkurrencedygtig og energieffektiv elektrisk drift af professionelle
Projektet vil designe en modulær APU (Auxillary Power Unit) til det maritime marked. Den forventede løsning vil være multifunktionel og kunne bruges i et stor antal skibe og applikationer. I de
Projektet omhandler et membrane-baseret brændselscellesystem. Metanol er brændstoffet som omsættes til elektrisk energi med meget høj (45% virkningsgrad.
For at sikre overgangen til et fossilfrit energisystem er det yderst vigtigt med adgang til billig grøn brint produceret med vedvarende elektricitet. Offshore Hydrogen Wind Turbine projektet
Formålet med dette projekt er at:
1) designe, bygge og demonstrere et høj temperatur brændsels celle system til grønne brændstoffer med en virkningsgrand højere en 40% over et ”state-of the-art”
Formålet med projektet er at udvikle og teste en injektor teknologi der vil kunne gøre det muligt at bruge alternative brændstoffer i kombination med konventionel diesel brændstof. Forbrændingen af
Projektet har udviklet brændselscelledelkomponenter og demonstrere et modul, der nemt kan sammensættes og bruges som selvstændig energiforsyning. Brændstoffet er methanol og teknologien er baseret
SOFC brændselsceller, der kan blive en vigtig hjørnesten i fremtides VE-samfund, er blevet forbedret på flere væsentlige punkter. Det er blandt andet lykkedes at hæve elvirkningsgraden, samtidig med
Projektet har skabt et grundlag for, at danske aktører inden for brint og brændselsceller kan finde vej til amerikanske markeder og samarbejdspartnere. Det amerikanske marked for brint og
Projektet er en del af et EU-projekt, og har til formål at videreudvikle et mikrokraftvarme-anlæg til brug i enfamilies¬boliger, baseret på fastoxid-brændselsceller (SOFC). Projektets hovedformål er
Projektet har valideret teknologiske koncepter for en dansk produktion af grønne syntetiske brændstoffer, der kan anvendes i brændselsceller. Det mest favorable blev vurderet til at være metanol/DME
Projektet vil udvikle en metode til at overvåge tilstanden og opdage fejl i en brændselscellestak i et system under drift. Det vil blive afprøvet i både et nødstrømanlæg og et mikrokraftvarmesystem
Projektet vil modne HT-PEM brændselsceller, som anvender reformeret methanol. Projektet skal bl.a. reducere emissioner og forbedre systemets effektivitet. Derudover skal der bl.a. udvikles et
Projektet skal færdigudvikle et methanol-baseret DMFC brændselscellemodul. Målet med modulet er at bruge det i nødstrømsforsyning til IT-systemer. Anlægget skal derefter markedsføres kommercielt.
Projektet har koordineret den nationale F&U-indsats på brintområdet med den internationale indsats på området. Dette er sket gennem informationsaktiviteter samt ved at opbygge know-how og netværk.