Når der opsættes vindmøller er den indbyrdes placering meget vigtig. I vindmølleparker er potentialet i den indkommende vind ikke nødvendigvis den samme for alle vindmøller, da møllerne kan ”skygge”
Projektet har for første gang integreret tre designområder i en simulering: vindmøllers elektriske design og styring (generator og gearkasse), deres aero-elastiske design (materialer og formgivning)
Projektet har udviklet metoder og værkktøjer til at modellere de forskellige brud, som kan opstå i vindmøllevinger og til at analysere vingernes reststyrke, når de har revnet. Det giver grundlag for
Projektet omfattede de to første faser i etablering af et videncenter for vindmøllekomponenter. I
første fase blev videncentret formelt etableret, og det blev besluttet, at den første testfacilitet
Gennem dette forprojekt skal der tilvejebringes et beslutningsgrundlag for at etablere et videncenter, der kan fremme det danske innovationsmiljø for komponenter til vindmøller. Som prøvningscenter
For at kunne øge levetiden for gearolie – ikke mindst til brug i havvindmøller – vil projektet undersøge, om nano-filtrering med brug af CJC-filtermasse (cellulosefibre) med zeolitter kan fjerne de
Projektet har udgjort en fase i det strategiske samarbejde mellem Risø DTU og vindmølleindustrien om udvikling af et aeroelastisk designkompleks. Der har bl.a. været arbejdet med følgende emner: 3D
Projektets formål har været at bygge et demonstrationsanlæg med ny jævnstrømsteknik på land for at undersøge de tekniske og økonomiske muligheder ved jævnstrømstilslutning af havmølleparker, hvor der
Formålet med projektet var at verificere de aerodynamiske egenskaber for tre Risø-A profiler for at vurdere deres anvendelighed på fremtidige danske vindmøllevinger. Profilerne er udviklet specielt
Projektet er første skridt i en F og U indsats med det overordnede formål at udarbejde tekniske retningslinier for tilslutning af vindmølleparker på svage net, og identificere og udvikle tekniske
Dette Annex havde som hovedformål, at etablere en aerodynamisk database med eksperimentelle resultater fra detaljerede rotormålinger ved fem forskellige forskningsinstitutioner: ECN (NL), Delft
Det er sandsynliggjort, at en væsentlig årsag til dobbeltstall er en ustabil laminar separationsbobbel ved forkanten af profilet. Endvidere blev det vist, at det specifikke forløb af udviklingen af
1) At undersøge om den sædvanlige antagelse om Gaussisk (normalfordelt) turbulens er opfyldt i almindelighed og mulige konsekvenser heraf på lastberegninger, som generelt vil være underestimeret som
Projektets formål har været at indsamle data, således at mølle- og vingefabrikanter i Danmark kan skaffe sig en bedre viden om dobbelt stall. Med baggrund i kendte dobbelt stall problemer på
I et tidligere projekt blev der udviklet konkurrencedygtige vindmøllefundamenter. En af de beskrevne fundamenttyper var enkeltpælen. Nærværende projekt gennemfører en videreudvikling af samlinger
Der er udviklet en metode til fastlæggelse af total effektiv dæmpning for kantsvingninger for vindmøller. Metoden består dels af en excitermekanisme, som kan excitere kantsvingninger fra maskinkabinen